Waarom je het retourproces zo makkelijk mogelijk moet maken

Waarom je het retourproces zo makkelijk mogelijk moet maken

Het liefste heeft geen enkele webshop ermee te maken: klanten die pakketjes terugsturen. Wanneer je pakketje retour ontvangt moeten er allerlei stappen gebeuren voordat het weer verkocht moet worden. Het moet natuurlijk worden uitgepakt en teruggelegd, maar ook zit er administratieve rompslomp eromheen en moet het geld bovendien terug worden overgemaakt. Toch is het hebben van een soepel retourproces enorm belangrijk om klanten voor lange termijn te binden. Als je op verschillende plekken dingen besteld, zie je al snel verschillen in de aanpak tussen de grote winkels. Bij sommige winkels lijkt het haast wel of ze het pakketje retour willen krijgen, ze doen verzendlabels in de doos en doen er zakken bij waar je de spullen zo weer in kan doen. Bij andere webshops moet je zelf de frankering betalen om het terug te sturen.

Communiceer duidelijk moet je klant

Voor een klant is het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Dit betekent dat het verstoppen van retouradressen en vage uitleg teksten totaal ongewenst is. Een alsmaar groeiende groep mensen checkt voordat ze bestellen altijd even het retourprotocol. Het missen van een sterk protocol kan funest zijn voor de business. Hoe kan je het retourproces optimaliseren? Het hebben van een duidelijke set kaders zodat het voor zowel jou als de klant makkelijk is om te weten wat te verwachten is een goed begin. Daarnaast is het makkelijk kunnen aanmelden van een retourpakket ook belangrijk. Zaken zoals automatisch een retourlabel mailen naar de klanten besparen beide partijen tijd.

Maak het zoveel mogelijk digitaal

De vuistregel is om alles zoveel mogelijk digitaal af te handelen. Door het online aanmeldsysteem kan je dan direct de voorraden up-to-date houden. Ook heb je een overzicht van wat wanneer binnen komt. Als er dan iets misgaat hoef je niet een hele papieren administratie bij langs te gaan of lang te bellen met het postkantoor. Een duidelijk digitaal proces zorgt ook voor besparingen op het gebied van de klantenservice, aangezien minder mensen hoeven te bellen of mailen over wat nu precies de status is van hun retour. Maak het zoveel mogelijk digitaal, zodat je processen efficiënter en overzichtelijker blijven.