Adverteren in zoekmachines is in de laatste jaren mega populair geworden. Met zoekmachine adverteren bedoelen we vaak (SEA), SEA is een van de belangrijkste manieren om de vindbaarheid van je bedrijf te vergroten, gericht verkeer naar je website te leiden en je omzet te verhogen. Maar kan je zomaar beginnen met adverteren in zoekmachines? In deze blog bespreken we alle stappen en strategieën voor de beste zoekmachine advertenties.
1. Vaststellen van doelen
Als eerste is het belangrijk om heldere doelen vast te stellen. Wat levert jouw bedrijf het meeste op? Heeft jouw bedrijf behoefte aan meer websiteverkeer, meer leads, meer verkopen, of een betere naamsbekendheid? Je doelen bepalen dan hoe je je campagnes opzet en welke metrics je moet volgen om te weten of je campagne succesvol is.
2. Zoekwoordonderzoek doen
Zoekwoordonderzoek is ook een vitaal onderdeel van SEA. Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden die je doelgroep vaak gebruikt om producten of diensten zoals die van jou te vinden. Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs zijn nuttige tools om de beste zoekwoorden te vinden, daarnaast is het ook mogelijk om het zoekvolume en concurrentieniveau te analyseren. We raden het aan om korte zoekwoorden (short-tail) en meer specifieke zoekwoorden (long-tail) te gebruiken bij een juiste SEA-strategie. Zo is het mogelijk om veel potentiële klanten aan te spreken.
3. Mooie advertenties maken
Een mooie en werkende SEA advertentie bestaat uit een goede kop, een beschrijvende tekst met meer informatie en een sterke call-to-action (CTA). Zorg ervoor dat je advertentietekst relevant is voor de zoekwoorden die je target en dat deze de voordelen van je product of dienst duidelijk communiceert. Het is handig om een beetje te spelen en te experimenteren met verschillende soorten advertenties om te zien welke advertentie het beste presteert.
4. Landingspagina’s optimaliseren
Uiteindelijk moeten potentiële klanten door de advertentie op een landingspagina of productpagina uitkomen. Daarom is het juist zo belangrijk dat deze pagina’s relevant zijn voor de advertentie en een fijne gebruikerservaring biedt. Zorg dat de pagina helemaal af is en optimaliseer waar nodig, let ook op dat de pagina snel laadt en gemakkelijk te navigeren is. Een goede landingspagina verhoogt de kans op conversies en verbetert de kwaliteitsscore van je advertenties.
5. Budget en biedstrategie instellen
Elk bedrijf hanteert een ander budget voor zoekmachine advertenties. Bepaal hoeveel jouw bedrijf bereid is om aan zoekmachine advertenties uit te geven. Stel een dagelijks budget in en kies een biedstrategie die past bij je doelen. Google Ads biedt verschillende biedstrategieën, zoals kosten per klik (CPC), kosten per acquisitie (CPA) en kosten per duizend vertoningen (CPM). Kies de strategie die het beste aansluit bij je doelstellingen uit stap 1 van deze gids.
6. Campagnes optimaliseren
Het monitoren en optimaliseren van je Google ads is essentieel voor een succes op de lange termijn. Gebruik de analysetools in Google Ads om de prestaties van je advertenties te volgen. En let dan op de belangrijkste metrics zoals klikken, vertoningen, klikfrequentie (CTR), conversies en kosten per conversie. Pas je zoekwoorden, advertentieteksten en biedstrategieën aan op basis van deze data om je campagnes te verbeteren.