Dagelijks nemen we wel meer dan 30.000 beslissingen! Wist je dat 95% hiervan op de automatische piloot wordt genomen? Dit betekent dus dat we beslissingen nemen zonder hier echt over na te denken. Al deze keuzes worden beïnvloed door allerlei interne en externe factoren. Volgens Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini zijn er zeven beïnvloedingsprincipes die een enorme rol spelen wanneer wij 'onbewuste' keuzes maken. Deze principes zijn bijna overal toe te passen. Dit geldt ook voor jouw website, webshop of social media account. Benieuwd naar de principes en hoe je kunt toepassen voor online succes? Lees dan snel verder.
1. Wederkerigheid
Wederkerigheid is als 'voor wat, hoort wat.' Wanneer jij van een ander krijgt, geef je hem of haar al snel iets terug. Andersom is dit natuurlijk ook het geval! Als online ondernemer kun je dit toepassen door bezoekers iets gratis of waardevols aan te bieden, waardoor ze sneller geneigd zijn actie te ondernemen, zoals aankopen doen of zich inschrijven voor nieuwsbrieven.
2. Schaarste
Mensen hechten waarde aan producten en diensten die schaars zijn. We worden hebberig wanneer we het idee hebben dat we iets mislopen. Je kunt het principe van schaarste gebruiken door termen als "op=op" te gebruiken, real-time voorraden te tonen en countdown timers in te zetten.
3. Autoriteit
Mensen hebben automatisch vertrouwen in experts: de mensen in de witte doktersjassen of met diploma’s aan de muur. Laat zien dat je autoriteit hebt door prijzen, certificaten en keurmerken te vermelden op je website. Daarnaast is het belangrijk om een snelle, betrouwbare en responsieve site te hebben, die het vertrouwen bij je doelgroep opwekt.
4. Commitment en consistentie
Wanneer iemand eenmaal ‘ja’ heeft gezegd, is de kans groot dat hij of zij consistent blijft in het gedrag en vaker ‘ja’ zegt. Vraag klanten om kleine, laagdrempelige acties uit te voeren, waardoor ze loyaler worden. Zo maak je hen enthousiast en zorg je ervoor dat je de aandacht vasthoudt. Vraag bijvoorbeeld alleen om basisinformatie bij een bestelling.
5. Sympathie
Mensen vertrouwen en gunnen sympathieke mensen meer. Er zijn vier factoren die zorgen voor meer sympathie: fysieke aantrekkelijkheid, contact en samenwerking, gelijksoortigheid en complimenten. Zorg ervoor dat je doelgroep jouw sympathiek gaat vinden. Zorg voor een persoonlijke band met je doelgroep door goede klantenservice, aansprekende 'over ons' pagina's en vriendelijke communicatie.
6. Sociale bevestiging
Mensen zijn kuddedieren en hechten veel waarde aan de meningen of het gedrag van anderen. Hier kun je als website-/webshop eigenaar veel voordeel mee doen. Laat zien dat anderen tevreden zijn met je producten of diensten door reviews, beoordelingen, en lijstjes van populaire items te tonen.
7. Eenheid
Veel mensen vinden het prettig om tot een groep te behoren. Waarom creëer jij dit gevoel van eenheid niet voor hen door exclusieve clubs op te starten? Zorg voor een omgeving waarin je verhalen en doelen met je klanten kunt delen.
Met de toepassing van één of meerdere van deze 7 principes van Cialdini kun je de conversie op je website, webshop of ander online platform verhogen. Maak van bezoekers (terugkerende) klanten of volgers! Hulp nodig? Laat Gaia Digital je website vernieuwen en upgraden!