Het nieuwe jaar is het perfecte moment om je persoonlijke én zakelijke relaties in de watten te leggen. De gekkigheid van de feestdagen is net voorbij en er staan 365 dagen aan schone lei voor de deur. Een relatiegeschenk is een blijk van waardering naar je naasten, maar het is ook een slimme manier om de band met klanten en partners te versterken. Maar hoe kies je nu het juiste geschenk dat indruk maakt op de betreffende persoon? Voor je man/vrouw is dit natuurlijk een heel ander verhaal dan voor je trouwe klant. Hier zijn enkele tips om het nieuwe jaar goed in te luiden met een passend relatiegeschenk.
Stem je geschenk persoonlijk af
Ten eerste is het belangrijk om het geschenk af te stemmen op je ontvanger of doelgroep. Wat waardeert je klant? Kies voor een geschenk dat aansluit bij hun interesses of het vakgebied waarin je werkt. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam product als een herbruikbare waterfles voor een milieubewuste klant of een luxe notitieboek voor de zakelijke professional. Mocht je weten dat een klant door een drukke periode is gegaan, kun je een spa pakket samenstellen met kaarsen, zachte handdoeken en aanstekers bedrukken met een persoonlijke boodschap of logo.
Een mooie verpakking
Daarnaast is de verpakking van het relatiegeschenk minstens zo belangrijk als het geschenk zelf. Een mooie verpakking zorgt voor een luxe uitstraling, maakt de ontvanger nieuwsgierig en laat zien dat je er moeite in hebt gestoken. Zorg ervoor dat je het geschenk op een manier presenteert die de ontvanger het gevoel geeft dat ze iets bijzonders ontvangen met een vriendelijk kaartje en goede bescherming indien je pakket met de post moet.
Een goed begin is het halve werk
Tot slot is de timing ook hartstikke belangrijk als het gaat om een goed geschenk. Begin het jaar goed door het geschenk niet te laat te versturen. Een geschenk aan het begin van het jaar blijft langer hangen en zorgt ervoor dat je het hele jaar door in de gedachten van je klanten blijft. De feestdagen en kerstpakketten zijn net geweest, de slappe maanden breken aan; de perfecte tijd voor een relatiegeschenk dat in de gedachten van de ontvanger blijft. Met het juiste relatiegeschenk zet je het nieuwe jaar goed in en bouw je verder aan langdurige, waardevolle zakelijke relaties.